Naše koncepce

„Škola pro všechny děti, kterým jejich rodiče plně důvěřují“

Jsme soukromá základní škola 1. a 2. stupně v Brně

Naši školu lze charakterizovat jako prostředí svobodné, ve kterém se cítí dobře jak žáci a jejich rodiče, tak zaměstnanci. Vytváříme školu, která je otevřena všem, díky které se v životě děti neztratí, která v nich nezabije úžasnou jedinečnost a která jim nevezme tolik potřebnou svobodu.

 

Kdo nás inspiroval

Velkou inspiraci nacházíme již u J. A. Komenského, M. Montessori i její žačky H. Parkhurst. Našimi vzory jsou třeba i A. S. Neill (a jeho známý Summerhill), John Holt, P. Gray, manželé Kopřivovi a Jana Nováčková (Respektovat a být respektován), N. Aldort, J. Dušek, Louise Romain (Nenásilná komunikace), T. Hajzler a mnoho dalších. Celé je to ale nejvíc o nás. To my všichni v JbK jsme si sami sobě navzájem tou největší inspirací. To my jsme těmi, kteří si tu utváří jedinečnou atmosféru.

 

Náš kolektiv

V prostředí se nachází vždy někdo dospělý (kvalifikovaný pedagogický pracovník), naše skupinka je věkově smíšená. V našem Ježkovi se vzájemně inspirujeme, pomáháme si a učíme se jeden od druhého. Všichni máme stejná práva, všichni se řídíme našimi prvidly, která jsme si společně nastavili. Každý z nás může pro své potřeby oslovit kohokoli druhého. Dospělák je přítomen pouze jako průvodce (když my ale vlastně nemáme přiliš rádi ani toto slovo), děti ho mohou využít, ale stejně tak mohou pracovat pouze se svými kamarády, popř. samy. Nic není špatně, pokud se necítíme špatně.

 

Individuální (domácí) vzdělávání

Vaše rozhodnutí k individuálnímu vzdělávání plně respektujeme a budeme Vás i Vaše děti podporovat. Přijímáme i žáky druhého stupně. Ozvěte se nám prosím.

Náš/Váš den

Každý den je u nás trošku jiný, každý den zažíváme jinou atmosféru, je to prostě život sám o sobě. Dny jsou přesně takové, jaké si je sami uděláme.

Scházíme se v rozmezí 8.00-9.00 hod. V 9.05 hod. se sejdeme a vzájemně si sdělíme, co nás v daný den čeká – třeba že někdo slaví narozeniny a chtěl by po obědě uspořádat malou oslavu nebo že máme chuť si společně něco přečíst nebo vyrazit na tělák do parku nebo… Následuje ranní kruh, pak se pracuje individuálně či ve skupinkách v blocích. Děti jsou těmi, kdo si volí své tempo, vlastní plán. Je to na nich – učí se tak rozhodovat, plánovat, organizovat svůj čas… Necháváme děti žasnout, poskytujeme jim prostor, nabízíme jim příležitost objevovat nové věci všemi smysly. Děti objevují v připraveném a podněcujícím prostředí. Na základě svých vnitřních potřeb si cesty objevování volí samy a vytvářejí si zkušenosti potřebné pro život. Necháváme je rozvíjet v tom, pro co hoří, co je zajímá, podporujeme je v tom, pomáháme jim. Nabízíme, ale nejsme těmi, kdo si dovolí rozhodovat o tom, co v životě budou potřebovat. Vše, s čím se v naší škole setkají, jim pomůže se někam posunout, rozvinout se, uvědomit si své priority, obstát v životě, ale není to ta jediná cesta. Děti si vybírají, na čem a za jakých podmínek by chtěly pracovat. Určitě však nemáme v plánu nechat se vyrušovat nějakým nepříjemným zvoněním. Klademe důraz na vnitřní motivaci žáků, respektující přístup a svobodu. Samozřejmostí je i slovní hodnocení, které není „o nás, ale bez nás“, jelikož zpětnou vazbu mohou žáci dostávat v průběhu celého školního roku, pokud o ni projeví zájem. My ji ze zákona poskytujeme dvakrát do roka vystavením vysvědčení.

Po obědě následuje odpolední blok. Následně si každý z nás může vybrat nějký z kroužků, případně setrvat v Ježkovi jen tak. A pak? Později děti odcházejí s rodiči do svých domovů, popř. kamkoli jinam, aby si navzájem užili společné chvilky. A že na to budou mít opravdu čas, jelikož je nebudeme zatěžovat žádnými nesmyslnými domácími úkoly. Práci a procvičování si z vlastního zájmu vzít domů mohou, tím to ale končí. Že to zní to krásně?

 

A dál?

Věřte, že v Ježkovi nabízíme vždy něco navíc. Rádi bychom Vás ujistili, že všichni z našeho týmu jsou profesionálové, kteří se nadále vzdělávají a neustrnuli na mrtvém bodě. Pokud dojdeme k závěru, že bychom rádi předali něco nějakým způsobem, vždy jsme si tím sami dříve také prošli a vyzkoušeli si daný přístup sami na sobě. Dětem tak nabízíme jedinečné a neotřelé přístupy, ale také postupy osvědčené a ozkoušené. Žákům jsou nabízeny nejrůznější pomůcky, na jejichž výrobě se rovněž podílí, v případě potřeby pracovní listy, více než učebnice využíváme reálné knihy, encyklopedie, internet atp., postupně se seznámí s nejrůznějšími učebními metodami, technikami pamatování, získají znalosti a dovednosti z oblasti práce s časem, se stresem, v oblasti komunikace, emoční inteligence, v případě potřeby se setkají třeba i s matematikou profesora Hejného. V případě přestupu na jinou školu, víceleté gymnázium, později na střední školy jsme schopni žáky na přijímací zkoušky připravit, aby uspěli. Jde nám o to, aby v životě obstáli přesně tak, jak budou sami potřebovat.

adminNaše koncepce