“Škola pro všechny děti, kterým jejich rodiče plně důvěřují”
Jsme soukromá základní škola a gymnázium
Naši školu lze charakterizovat jako prostředí tak svobodné, jak to současná školská legislativa umožňuje. Snažíme se, abychom se v ní všichni cítili dobře, aby nám společně bylo fajn. Tvoříme si školu, která je otevřena všem milovníkům sebeřízeného vzdělávání a svobody a která podporuje úžasnou jedinečnost každého z nás.
Kdo nás inspiroval
Velkou inspiraci nacházíme např. u A. S. Neilla, Johna Holta, P. Graye, Jany Nováčkové, N. Aldort, J. Duška, Louise Romain, Marshalla Rosenberga a mnoha dalších. Celé je to ale nejvíc o nás. To my všichni v Ježkovi bez klece jsme si sami sobě navzájem tou největší inspirací. To my jsme těmi, kdo si tu utváří jedinečnou atmosféru.
Náš kolektiv
V naší věkově smíšené skupince se vzájemně inspirujeme, pomáháme si a učíme se jeden od druhého. Všichni máme stejná práva, všichni se řídíme našimi pravidly, která jsme si společně nastavili. Každý z nás může pro své potřeby oslovit kohokoliv druhého. Dospělák je přítomen pouze jako průvodce (když my ale vlastně nemáme příliš rádi ani toto slovo), děti ho mohou využít, ale stejně tak mohou pracovat (roz. žít si svůj život) pouze se svými kamarády, popř. samy. Nic není špatně, pokud neškodíme někomu druhému.
IV (domácí), IVP a kombinované vzdělávání
Vaše rozhodnutí k individuálnímu vzdělávání plně respektujeme a budeme Vás i Vaše děti podporovat. Přijímáme i žáky druhého stupně. Dovolujeme si však upozornit, že poptávka dlouhodobě převyšuje kapacitní možnosti naší školy.
Žáci gymnázia mají možnost studovat i v kombinované formě vzdělávání, v každém ročníku pro ně máme vyhrazeno pět míst.
S doporučením ŠPZ (na ZŠ i G) či z jiných závažných důvodů (pouze na G) lze žákům umožnit individuální vzdělávací plán.
Náš den
Každý den je u nás trošku jiný, každý den zažíváme jinou atmosféru, je to prostě život sám o sobě. Dny jsou přesně takové, jaké si je sami uděláme.
Scházíme se v rozmezí 8.00–9.00 hod. V 9.05 hod. se sejdeme na ranním zvonečku a vzájemně si sdělíme, co nás v daný den čeká (někdo např. slaví narozeniny a chtěl by po obědě uspořádat malou oslavu nebo že máme chuť si společně něco přečíst nebo vyrazit na tělák do parku nebo…). Následuje dobrovolný ranní kruh, pak se pracuje individuálně či ve skupinkách v blocích. Děti jsou těmi, kdo si volí své tempo, vlastní plán. Je to na nich – učí se tak rozhodovat, plánovat, organizovat svůj čas… Necháváme děti žasnout, poskytujeme jim prostor, nabízíme jim příležitost objevovat nové věci všemi smysly. Na základě svých vnitřních potřeb si cesty objevování volí samy a vytvářejí si zkušenosti potřebné pro život. Necháváme je rozvíjet v tom, pro co hoří, co je zajímá, podporujeme je v tom, pomáháme jim. Nabízíme, ale nejsme těmi, kdo si dovolí rozhodovat o tom, co v životě budou potřebovat. Vše, s čím se v naší škole setkají, jim pomůže se někam posunout, rozvinout se, uvědomit si své priority, obstát v životě, ale není to ta jediná cesta. Děti si vybírají, na čem a za jakých podmínek by chtěly pracovat. Klademe důraz na vnitřní motivaci žáků, respektující přístup a svobodu. Zpětnou vazbu mohou žáci dostávat v průběhu celého školního roku, pokud o ni projeví zájem. My ji ze zákona poskytujeme dvakrát do roka vystavením vysvědčení.
Po obědě následuje odpolední blok. Následně si každý z nás může vybrat nějaký z kroužků, případně setrvat v Ježkovi jen tak. A pak? Později děti odcházejí do svých domovů, popř. kamkoliv jinam, aby si navzájem užívaly životy dle svých potřeb.
A dál?
Rádi bychom Vás ujistili, že všichni z našeho týmu jsou lidé se srdcem na správném místě, nadále se vzdělávají, pracují sami na sobě, neustrnuli na mrtvém bodě. Pokud dojdeme k závěru, že bychom rádi předali něco nějakým způsobem, vždy jsme si tím sami dříve také prošli a vyzkoušeli si daný přístup sami na sobě. Dětem tak nabízíme jedinečné a neotřelé přístupy, ale také postupy osvědčené a odzkoušené. Žáci mohou využít nejrůznějších pomůcek, více než učebnice využíváme knihy, encyklopedie, internet atp. Žáci se postupně seznámí s nejrůznějšími učebními metodami, technikami pamatování, získají znalosti a dovednosti z oblasti práce s časem, se stresem, v oblasti komunikace, emoční inteligence, v případě potřeby se setkají třeba i s matematikou profesora Hejného. Pokud se rozhodnou přestoupit na jinou školu, víceleté gymnázium, později na střední školy jsme schopni jim s přípravou na přijímací zkoušky pomoct. Jde nám o to, aby v životě obstáli přesně tak, jak budou sami potřebovat.